Tankesmedjan.se
"Politiska och opolitiska funderingar och
diskussioner om framtidens samhälle!"

Välkommen gäst Aktiva trådar | logga in | Registera

Priset på kunskap sjunker lavinartat! Options
samuel
#1 Posted : Monday, September 22, 2008 9:48:14 PM
Rank: Newbie

Groups: Registered

Fredrik Härén har en utmärkt föreläsning om vad framtiden ställer för krav på dagens utbildning. Min sammanfattning/tolkning av föreläsningen kan kanske ligga till grund för en diskussion kring framtidens skola och utbildning.

Nu är slutet för traditionell utbildning nära. Värdet på kunskap är på väg ner i ruinerna. Snart får forskare och lektorer köa utanför arbetsförmedlingen. Aldrig förr har så många människor levt på jorden som nu. Aldrig förr har tillgången på information varit så stor som nu. Aldrig förr har så många universitet, högskolor och forskare funnits som nu. Kina bygger idag över 100 nya universitet. På ett av dem går 600 000 studenter! Det är dubbelt så många som det totala antalet högskole- och universitetsstudenter i hela Sverige!

Masskommunikation, idéutbyten över världshaven och en kunskapsutveckling som aldrig förr. Det är svårt att överhuvudtaget föreställa sig konsekvenserna av detta.

När det omöjliga blir möjligt och verkligheten förändras så ställs nya krav på oss medborgare. Forskningschefen på världens största färgbolag Axo Nobel säger:

— Jag letar inte efter folk med kunskap. Det kan jag köpa i Indien för 18 kr/h. Jag letar inte efter folk med information. Det kan jag köpa i Kina för 16 kr/timmen. Jag letar efter folk med fantasi. Det kan jag betala hur mycket som helst för.

När det omöjliga blir möjligt krävs fantasi, kreativitet, flexibilitet och framtidshopp för att hänga med. Det är de viktigaste egenskaperna barn och unga borde få med sig från skolan. Det är därför väldigt sorgligt att konstatera att vi i Sverige fortfarande ägnar oss åt informations-korvstoppning.

Medan tidigare U-länder håller på att springa om oss med entusiastiska framtidsinriktade stormsteg, sitter vi svenskar passivt och konsumerar deprimerande TV-serier med pang, våld och bråd död. Medan kineserna kör elmopeder till jobbet så deppar vi ihop för klimatkatastrofer och undergångsprofetior. I vår passivitet lyckas vi inte ens behålla det välstånd vi redan har; dagens unga är den första generationen som har det sämre än sina föräldrar. De har mindre pengar, svårare att få jobb och ingen tro på framtiden. Samtidigt i Zimbabwe, "världens sämsta land att bo i", så kan man betala lön till anställda via SMS! Mobil-banker finns där, men inte i här i Sverige – landet där mobiltelefonen uppfanns!

Ett av de största misstag som gjorts genom historien var att dela upp världen i "utvecklade länder" och "ännu inte utvecklade länder". Vi inbillar oss att vi är färdiga. Folkhemmet är redan byggt. Allting är fullbordat. Denna mentalitet är helt förödande för Sverige. Vi har förlorat förmågan att drömma. Vi har förlora fantasin och kreativiteten. Vi har förlorat de egenskaper som är ett måste för att överleva i en värld i förändring. Ska vi ha en chans när priset på kunskap sjunker måste vi omvärdera vår syn på kunskap och skolans uppgift från grunden. Vi måste fokusera på fantasi och kreativitet framför att pressa in meningslös fakta. Vi måste återfå framtidshoppet och förmågan att drömma och inse att ett land aldrig kan bli färdigt. Gör Sverige till ett U-land igen!
Users browsing this topic
Guest
Forum Jump  
Du kan inte skapa nya konversationer i detta forum.
Du kan inte svara på konversationer i detta forum.
Du kan inte radera dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte ändra dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte skapa undersökningar i detta forum.
Du kan inte svara på undersökningar i detta forum.