Tankesmedjan.se
"Politiska och opolitiska funderingar och
diskussioner om framtidens samhälle!"

Välkommen gäst Aktiva trådar | logga in | Registera

Har media ett ansvar? Options
Janne
#1 Posted : Wednesday, September 17, 2008 1:21:16 AM
Rank: Administration

Groups: Administrators

Pressombudsmannen Yrsa Stenius kritiserar fildelningssajten Pirate Bay för att man genom sajten kan ta del av förundersökningen om morden i Arboga.

- Vi har haft ett etiskt system sedan 1916 som har lagt fast regler för vad som är lämpligt att publiceras i massmedier. Det är det systemet som man nu egentligen drar undan mattan för, säger hon till Ekot. (Källa: sr.se)

Jag har dock märkt att media idag, på ett dolt sätt, hänger ut personer. Personer som det egentligen inte finns något allmänintresse av att hänga ut för den stora allmänheten. Genom att blurra en bild så kan media sätta ut bilden i tidning etc. Bilden känns direkt igen av de personer som känner den uthängda. Vidare finns det idag sajter som har som sport att avslöja namn på dessa personer och även skriva ut namnet i klartext. Internet är mäktigt så söker man på den uthängdes namn så kommer dessa uppgifter upp. Detta ligger förmodligen kvar på nätet för all framtid vilket kan skada både gärningsmannens och offrets barn och släktingar osv. Vidare så händer det att dessa personer inte ens är dömda när deras blurrade bild hamnar i tidningar.

Vilket ansvar har media? Är det kanske dags att se över det etiska systemet från 1916?
Janne attached the following image(s):
SlogNerFrunEfterTrekant.jpg (33kb) downloaded 13 time(s).
samuel
#2 Posted : Monday, September 22, 2008 10:07:33 PM
Rank: Newbie

Groups: Registered

De pressetiska regler som finns tycker jag är mycket bra. Problemet är inte dåliga regler utan tillämpningen av dem. Det är svårt är att dra gränser och tolka etiska regler i största allmänhet.
Janne
#3 Posted : Tuesday, September 23, 2008 12:12:48 PM
Rank: Administration

Groups: Administrators

Möjligen men om inte reglerna tillämpas som det är tänkt så måste väl reglerna var otydliga och/eller mindre bra? Eller har reglerna blivit omoderna? I mitt exempel ovan med prästen tycker jag att Aftonbladet har gått lite över gränsen men det kanske är detta samhälle vi kanske vill ha?
Users browsing this topic
Guest
Forum Jump  
Du kan inte skapa nya konversationer i detta forum.
Du kan inte svara på konversationer i detta forum.
Du kan inte radera dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte ändra dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte skapa undersökningar i detta forum.
Du kan inte svara på undersökningar i detta forum.